Beeld: © Roland Zweers
Beter Horen bestaat 115 jaar en heeft in die tijd een indrukwekkende reis afgelegd. Wat ooit begon als een kleine instrumentenmakerij in Amsterdam, is uitgegroeid tot de marktleider in hooroplossingen in Nederland. Met meer dan 150 vestigingen, 700 collega’s en een rijke geschiedenis is Beter Horen een bedrijf dat zich continu aanpast aan de tijd en altijd het welzijn van klanten centraal stelt.
De geschiedenis van Beter Horen gaat terug tot 1910, toen Pieter Geervliet zijn instrumentenmakerij in Amsterdam opende. Wat begon met het maken van leermiddelen en technische apparaten, groeide al snel uit tot een bedrijf dat zich richtte op hoortoestellen.
De interesse van Geervliet voor gehoorproblemen werd persoonlijk toen hij zelf van de ene op de andere dag doof werd. Een firma uit Berlijn kwam inmiddels met een apparaat op de markt dat bestond uit een koolmicrofoon en een enkele telefoon, die werd gevoed door een 1,5 Volt batterij. Geertvliet kreeg hiervoor het alleenverkooprecht in Nederland.
In die tijd kwamen ook de twee zonen van Pieter, Jo en Pieter jr., in het bedrijf. De jongste zoon nam de afdeling hoortoestellen voor zijn rekening en de oudste zoon begon met de verkoop van een voor die tijd nieuwe uitvinding: de radio. De naam werd veranderd in Geervliet N.V. Door de sterk toenemende ontwikkeling en de concurrentie in de radiobranche stopte Geertvliet na de Tweede Wereldoorlog met de verkoop van radio’s en lag de focus volledig op de hoortoestelmarkt.
De verkoop vond aanvankelijk plaats via vertegenwoordigers in hotels, maar in 1949 opende de eerste officiële vestiging aan de Zadelstraat in Utrecht. Dit bleek een succesformule: door heel Nederland ontstonden servicepunten, en het bedrijf groeide gestaag. In 1973 werd verdere groei gerealiseerd met de opgerichte groothandelsactiviteit van Auditech.
In 1963 begonnen Karel Doorduin en Rob Werrelman in Haarlem hun hoortoestellenbedrijf, dat uitgroeide tot Beter Horen. Hoewel de start moeizaam was, wisten de heren door hard werken en ondernemerschap het bedrijf op de kaart te zetten. De combinatie van persoonlijke service en een groeiend netwerk van vestigingen zorgde voor een stevige positie in de markt.
Door fusies en overnames, zoals met Geervliet en andere partijen in de markt, groeide Beter Horen verder. In 1993 werd één nieuwe naam in gebruik genomen: Audire. Hoewel de vennootschappelijke namen Audire en Acousticon (hoorspeciaalzaken) bleven bestaan, werd in 1999 besloten alle winkels onder één naam te brengen: Beter Horen. Deze keuze symboliseerde niet alleen de samensmelting van de verschillende bedrijven, maar ook de belangrijkste missie: mensen beter laten horen.
Er werd in ditzelfde jaar ook hard gewerkt aan de implementatie van een nieuw en zeker voor die tijd vernuftig automatiseringssysteem, waardoor de uitwisseling van financiële en administratieve gegevens tussen het hoofdkantoor en de winkels ’s nachts kon plaatsvinden via een onlineverbinding.
Beter Horen heeft altijd geluisterd naar de behoeften van klanten en daarop ingespeeld met innovatieve oplossingen. Met inmiddels meer dan 150 vestigingen is Beter Horen bovendien altijd dichtbij. Ook de persoonlijke benadering is belangrijk; dit is terug te zien in de vijf kernwaarden van het bedrijf, waaronder toewijding aan de klant en het streven naar uitmuntendheid. Dit maakt Beter Horen een partner die écht luistert.
Sinds 2001 is Beter Horen onderdeel van Amplifon, een wereldwijde marktleider in hooroplossingen met een aandeel van bijna 10% en vestigingen in 26 landen. Deze internationale samenwerking biedt toegang tot de nieuwste technologieën en inzichten, terwijl Beter Horen tegelijkertijd zijn unieke positie in Nederland behoudt.
Sinds 1 januari 2024 wordt Beter Horen geleid door Giuseppe Vironda. “Onze missie is helder en sterk: ‘We empower people to rediscover all emotions of sound’. We zijn er trots op dat we onze Nederlandse klanten al 115 jaar lang mogen helpen hiermee. Dit motiveert en inspireert ons iedere dag opnieuw. Bij ons staat de mens centraal in alles wat we doen en dat maakt ons werk waardevol en dankbaar”.
Giuseppe Vironda
Beter Horen werkt actief samen met de Luisterlijn, maakt deel uit van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid en ondersteunt diverse patiëntenverenigingen. “Uiteindelijk draait het om de mensen die baat hebben bij dit soort initiatieven. Deze maatschappelijke betrokkenheid en focus op verbinding spreekt ook steeds meer jonge mensen aan. Waar een carrière in de hoorzorg twintig jaar geleden vaak pas op latere leeftijd begon, is er nu aanzienlijk meer interesse onder jongeren. Een goede en mooie ontwikkeling die bijdraagt aan de toekomst van het vak”.
De medewerkers van Beter Horen zijn het kloppend hart van het bedrijf. Dagelijks zetten 700 collega’s zich in, van audiciens tot ondersteunende functies. Giuseppe: “Iedereen draagt bij aan een positieve klantervaring. Deze inzet wordt ook erkend: in 2023, 2024 én zelfs al in 2025 werden we gecertificeerd als Top Employer. We zetten ons actief in om het vak toegankelijker en aantrekkelijker te maken voor jong talent. De werkomgeving is inclusief en biedt ruimte om jezelf te zijn. Samenwerking en verbinding staan centraal”.
Met 115 jaar aan ervaring en een solide reputatie kijkt Beter Horen vol vertrouwen naar de toekomst. Innovatie blijft een belangrijke pijler, met aandacht voor duurzame oplossingen en digitale mogelijkheden, zoals online afspraken en geavanceerde aanpasprotocollen. Daarnaast blijft Beter Horen zich inzetten voor de customer journey, van de eerste kennismaking tot langdurige nazorg. Giuseppe: “Mijn plan voor Beter Horen in Nederland is te blijven groeien in het aantal klanten én het favoriete merk in de markt blijven. Dat betekent namelijk dat we op de goede manier bezig zijn. Het geheim achter het succes van Beter Horen? Goed luisteren. Niet alleen naar geluid, maar vooral naar wat klanten nodig hebben. Of zoals een medewerker het ooit mooi verwoordde: ‘We doen meer dan beter horen. We brengen geluid tot leven’. Met een rijke geschiedenis, een sterke visie en een betrokken team blijft Beter Horen de toon zetten in de wereld van hooroplossingen”.
Winkel Bilthoven
Tags: Beter Horen