“Vijfentwintig jaar bij Phonak; ooit begonnen als technisch medewerker en het werk is nooit eentonig geworden”. Dat zegt sales/accountmanager wireless Nordin el Moussaoui. “Leuke klanten, een mooi bedrijf en dagelijks een grote grijns van klanten die je bezoekt, zorgen ervoor dat mijn werk nooit saai is. We blijven innoveren en kijken dagelijks naar wat we nog kunnen verbeteren. Ons grote doel is om de kloof tussen goed- en slechthorenden steeds verder te verkleinen”.
“Na een paar maanden als technisch medewerker werd ik supervisor en na anderhalf jaar nam ik de functie technisch manager over van een collega. In 2008 maakte ik de overstap naar de buitendienst als sales/productspecialist wireless. Eerst op FM-basis, maar later werd dit ons eigen digitale protocol Roger. Het bijzondere van Roger is dat het je hoortoestel echt compleet maakt. Alleen een hoortoestel is niet altijd voldoende. Denk aan omgevingsruis en plaatsen met veel lawaai of achtergrondgeluiden.
De microfoon herkent van welke kant spraak komt en biedt ruimtelijke informatie om visuele en auditieve signalen te combineren. De microfoon is storingsvrij en past zich ook automatisch aan de luistersituatie aan.
Dat is zo mooi aan mijn werk. Roger maakt veel dingen toegankelijker voor slechthorenden, denk aan iets eenvoudigs als een theaterbezoek. Onze technologie wordt ook gebruikt in studio’s zoals die van de NOS, bij speciale spraaksystemen in het onderwijs, en bij sprekers met stemproblemen”.
“De grootste innovatie die ik in de 25 jaar heb meegemaakt, is toch wel de slag van analoog naar digitaal. Je kunt tegenwoordig gerust spreken van een gehoorcomputer. Compleet met dubbele chip, en voorzien van AI- en DNN-technologie. De kwaliteit van filteren uit ruis is ongelooflijk. Als je naast een speaker staat waar tussen de 100 en 120 dB uitkomt, kun je nog steeds spraak verstaan. Dat lukt een goedhorend iemand zonder hulpmiddelen niet eens. En toch is het einde nog steeds niet in zicht.
De ontwikkelingen blijven elkaar opvolgen. We blijven als bedrijf innoveren en het is leuk dat we hierbij ook veel out-of-the-box mogen denken. Maar het mooiste is toch wel de waardering die je krijgt. De blije gezichten bij je klanten, of dat nu een audioloog of audicien is, maakt dat ik al vijfentwintig jaar plezier heb in mijn werk. Elke dag proberen we te kijken wat nóg beter kan. De jaren zijn snel voorbijgegaan en voorlopig heb ik het hier bij Sonova Nederland nog steeds uitstekend naar mijn zin!”