Albert Kuiper over passie, perspectief en het audiciensvak

Met een lange familietraditie, een jonge blik op het vak én een duidelijke ambitie, brengt Albert Kuiper (25) een verfrissend geluid in de wereld van de hoorzorg. Als vierde generatie binnen het bijna honderdjarige familiebedrijf Peter Kuiper Oog en Oor in Harlingen combineert hij zorg, commercie en ondernemerschap met een aanstekelijk enthousiasme. “Het is misschien niet het beroep waar je als tiener van droomt, maar inmiddels kan ik me geen mooier werk voorstellen”.

Als middelbare scholier moest Albert er niet aan denken: werken met zijn vader, in een hoorzorgzaak. “Ik heb eerst andere studies geprobeerd en ik dacht altijd: audicien, dat is niks voor mij”. Toch liep het anders. Zijn vader vroeg hem eens mee te draaien in de winkel. En wat begon als ‘een tijdelijke optie’ groeide uit tot een volwaardige en gewaardeerde baan. “Ik ontdekte dat het werk veel breder en leuker is dan ik dacht. Je werkt intensief met mensen, het is sociaal, zorggericht én commercieel. Bovendien komt er ondernemerschap bij kijken. Die combinatie past me perfect”.

Persoonlijk contact en vakinhoudelijke groei

Albert werkt inmiddels vier dagen per week in de winkel en zit bomvol met afspraken. “De dagen zijn druk, maar dat geeft ook voldoening. Je bouwt echt een band op met klanten, veel mensen komen speciaal terug voor mij. Dat persoonlijke contact is waardevol”.

Hij probeert elk klantgesprek zo efficiënt mogelijk te voeren zonder de menselijke maat te verliezen. “Tijdens de intake is er volop ruimte voor het verhaal van de klant. Bij vervolggesprekken zorg ik dat ik snel tot de kern kom”. Ondertussen zit Albert niet stil: naast zijn werk volgt hij de optiekopleiding, met het doel om zich daarna nog verder te specialiseren in optometrie. “Ik wil me blijven ontwikkelen. Juist die inhoudelijke verdieping maakt dat ik klanten nóg beter kan helpen”.

Jong in een ervaren branche

Als jonge audicien in een relatief ouder vakgebied verwacht je misschien wat scepsis, maar dat valt volgens Albert mee. “In het begin weet de branche vaak wel dat ik de zoon van eigenaar Johan Kuiper ben, dat helpt. Maar ik heb inmiddels ook echt mijn plek verdiend. Mijn vader laat me heel vrij in mijn werk, ik regel vrijwel alles zelfstandig”. En hoe kijkt zijn omgeving naar zijn keuze? “Vrienden moesten even wennen, hoorapparaten zijn nu eenmaal geen standaard gespreksonderwerp op een feestje. Maar inmiddels zeggen ze vaak: ‘Wat mooi dat je zo je draai hebt gevonden’. En dat klopt. Dit vak past bij me”.

Het vak in beweging

Volgens Albert is het vak volop in beweging en dat is maar goed ook. “Het imago van hoortoestellen verandert. Ze worden kleiner, mooier, slimmer. Maar ook de maatschappij verandert: slechthorendheid wordt minder snel geaccepteerd. Mensen willen erbij blijven horen. En dus zie je dat steeds meer mensen, ook al vanaf hun vijftigste, hulp zoeken. Dat is een positieve ontwikkeling”.

Wat houdt jongeren tegen om audicien te worden? “Ik denk dat veel mensen het beroep stoffig vinden. Ze denken: ouwe mensen en apparaten. Terwijl het juist een vak is waarin je technisch, empathisch en sociaal moet zijn. En waarin je ook echt iets kunt betekenen voor een ander”. Zelf zou Albert het vak dan ook van harte aanraden, ook aan zij-instromers of mensen uit de optiek. “Als je houdt van mensen helpen, van zorg met een commerciële insteek, dan is dit echt iets voor jou”.

Toekomst met perspectief

En hoe ziet hij zijn eigen toekomst? “Ik hoop dat we de winkel nog verder kunnen laten groeien. Hopelijk komt er een tweede audicien bij, of ooit zelfs een tweede vestiging”. Eén ding weet Albert zeker: “Als mijn vader morgen zou stoppen, zou ik de hoorafdeling sowieso voortzetten. Want dit werk, dit vak, past bij mij”.