Goede hoorzorg is veel meer dan het aanmeten van een hoortoestel. Dat geloven ze bij Audika. Het draait om mensen, om klanten én collega’s.
Tijdens de jaarlijkse Experience stonden de medewerkers van Audika stil bij wat hen drijft en hoe ze elkaar versterken in het bieden van de beste hoorzorg. Met het team werd, door middel van workshops, nagedacht over het bieden van de beste hoorzorg en welke handvatten daarvoor nodig zijn. Een unieke aanpak volgens Audika.
“Wat Audika onderscheidt, is de manier waarop we onze belofte aan de klant vertalen naar ons dagelijks werk. We stellen niet alleen de juiste vragen aan onze klanten, maar ook aan elkaar. Hoe kunnen we nog beter adviseren? Wat vraagt deze situatie van ons vakmanschap? Hoe zorgen we dat onze oplossingen écht passen bij de persoon tegenover ons? Deze manier van werken vraagt om betrokkenheid, deskundigheid en creativiteit. En dat is precies wat we stimuleren binnen onze organisatie. We werken met panels van collega’s waarin we samen nadenken over marktontwikkelingen en klantbehoeften. Zo blijven we leren, groeien en verbeteren”, vertelt directeur Paul Vondenhoff.
Een treffend voorbeeld van deze aanpak is het verhaal van een jonge verpleegkundige met gehoorverlies. Zij had al hoortoestellen, maar kwam bij Audika-audicien Wilco met een probleem. Haar hoortoestellen blokkeerden het geluid van haar stethoscoop, waardoor ze de hartslag van pasgeboren baby’s niet kon horen. Ze moest de hoortoestellen uitdoen om dit wel te kunnen horen, maar kreeg hierdoor het gevoel dat de ouders van de baby’s haar veroordeelden dat ze haar werk niet goed kon doen. Wilco luisterde aandachtig naar het verhaal van de vrouw. Door een technische aanpassing aan haar oorstukjes zorgde hij ervoor dat de hoortoestellen het geluid niet meer blokkeerden. Hierdoor kon ze weer volwaardig haar werk uitvoeren. Ze was emotioneel, opgelucht en dankbaar, want ze kon blijven doen wat ze het liefste deed: zorgen voor baby’s. Paul: “Dit verhaal laat zien dat hoorzorg bij Audika draait om méér dan techniek. Het gaat om luisteren, begrijpen en meedenken. Om het lef om buiten de gebaande paden te denken. En om de overtuiging dat we samen het verschil maken, voor onze klanten én voor elkaar”.
Bij Audika begint groei bij verbinding. “Door samen te werken vanuit gedeelde waarden, bouwen we aan een organisatie waarin iedereen gehoord wordt. Die groei is tweeledig. Enerzijds investeren we in onze mensen door ontwikkeling, training en doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie. Anderzijds blijven we als organisatie groeien”. Dit jaar heeft Audika drie nieuwe vestigingen overgenomen en er blijft actief gezocht worden naar kansen om de aanwezigheid uit te breiden. “Deze groei is geen doel op zich, maar een gevolg van onze gezamenlijke inzet om klanten én collega’s centraal te stellen. Door elkaar te versterken in deskundigheid, betrokkenheid en innovatie, maken we het verschil, elke dag opnieuw”.
