een portret van Robbert Dingenouts

Waarom werken in de audiologie zoveel meer is dan een baan

“Ik rolde op mijn 18e in het vak doordat ik in het plaatselijke nieuwsblad de vacature ‘leerlingaudicien bij Beter Horen in Breda’ zag. Ik was klaar met de havo, had een jaar militaire dienst achter de rug en wilde wat anders. En dat ‘anders’ werd de hoorbranche”.

Robbert Dingenouts is accountmanager bij Starkey Benelux en PR-commissielid van GAIN. De combinatie van techniek, het omgaan met mensen en de commercie maakte dat hij altijd enthousiast over het vak bleef én nog is. Tijdens de opleiding tot audicien zat hij als jongste student in een gemêleerde klas, omringd door medestudenten van verschillende leeftijden. “Ik vond dit niet lastig, eerder verrijkend. De interactie met oudere medestudenten bood inzichten in levenservaring en omgang met klanten. Dit heeft mij onbewust gevormd in mijn professionele benadering”.

Volgens Robbert is het vak bij uitstek geschikt voor mensen die niet alleen technisch en commercieel onderlegd zijn, maar ook een sterk zorgcomponent in zich dragen. “Het echt kunnen verbeteren van de levenskwaliteit van mensen maakt het werk voor mij bijzonder waardevol. Ik heb zowel in de fysieke winkel als bij de Thuisservice van Beter Horen gewerkt. Dat laatste paste heel goed bij mij: op bezoek bij mensen aan huis, in verzorgingshuizen of zelfs op bijzondere locaties zoals gevangenissen of instellingen voor verstandelijk beperkten. De voldoening ligt voor mij in de reactie van klanten, die regelmatig dankbaar en emotioneel waren na het aanpassen van een hoortoestel”.

Van audicien tot ambassadeur

Na verloop van tijd verruimde Robbert zijn blik. “Ik had interesse om bij een fabrikant te werken en kreeg die kans bij Starkey Benelux. Ik was altijd al onder de indruk van hun innovatieve karakter. Starkey is voor mij de ultieme combinatie van hoogwaardige technologie en oprechte klantgerichtheid. Het feit dat het bedrijf familiebezit is en niet beursgenoteerd, maakt voor mij absoluut verschil. Er worden geen beslissingen genomen die puur op basis van winst zijn, maar met oog voor de klant, medewerkers en maatschappelijke impact. Ook de betrokkenheid van oprichter Bill Austin en de huidige leiding van Brandon Sawalich geven mij het gevoel deel uit te maken van iets groters: een missie om mensen weer te laten horen en deel te laten nemen aan het leven”.

“Met een hoortoestel kun je net zoveel impact maken als een chirurg”

Robbert ziet zichzelf de komende jaren zeker niet uit de audiologie verdwijnen. “Integendeel. Ik heb nog voldoende ambities binnen Starkey Benelux en weet dat daarvoor ruimte is. Ik zet graag mijn ervaring in om anderen in het vak te begeleiden. Voor mij is dit werk niet zomaar een baan, het is een roeping. Ik geloof dat je met een hoortoestel net zo’n impact kan maken als een chirurg tijdens een operatie. Je zorgt ervoor dat iemand weer letterlijk en figuurlijk deelneemt aan de maatschappij”.