We zijn met zijn allen in een aparte situatie terecht gekomen. Desalniettemin blijft de branche in beweging en op zoek naar oplossingen. Mensen hebben hun audicien nou eenmaal nodig, ook in deze bijzondere tijd. Daarom namen wij contact op met één van de eerste audiciens die het heft in eigen handen nam en zijn manier van werken al twee weken geleden aanpaste. Zijn lastige beslissing leidde tot een andere manier van hoorzorg aanbieden. Zo kregen we een glimp van de bijzondere inspanningen die zij momenteel leveren.
Roland Zweers van Zweers hoortoestellen in Zevenbergen:
“Met een groep audiciens in de omgeving hebben wij besloten om de winkels momenteel te “sluiten”. We vonden dat ouderen zo min mogelijk moeten reizen, dat hebben de burgemeesters ook geroepen. Dit betekent echter niet dat we geen hulp meer bieden! Mensen kunnen hun reparaties en storingen afgeven. Wij proberen het mankement zo snel mogelijk op te lossen en bezorgen het hoortoestel vervolgens per fiets bij de klanten thuis. Daarbij scheelt het wel dat het zonnetje nu zo lekker schijnt. Dit alles is een stukje service dat we de mensen nu kunnen bieden. Zo dragen wij ons steentje bij.
Voor het besluit om de werkzaamheden op deze bijzondere manier voort te zetten, hebben we complimenten gekregen van de KNO afdeling in het lokale ziekenhuis. Dan voel je je gesterkt, want heel eerlijk, voor ons was het ook de vraag of dit wijsheid is. We hebben als klein, zelfstandig bedrijf niet alle kennis in huis om zo’n bijzondere situatie direct in te schatten. Er ligt niet direct een beleidsplan klaar. Één ding was duidelijk; zomaar sluiten en geen hulp meer bieden was geen optie.
Het is namelijk juist in deze periode heel belangrijk om goede informatievoorziening te krijgen én dus dat hoortoestellen goed blijven werken. Ik heb veel liefdadigheidswerk gedaan in Oeganda voor slechthorende kinderen. Daar is dat nog veel heftiger dan hier. Hier zien we steeds vaker een doventolk of is er ondertiteling te zien bij belangrijke nieuwsberichten! Desondanks moet het functioneren voor huidige gebruikers op peil blijven. Wij proberen dat op deze manier te waarborgen.”
#oornaarelkaar