Groei dankzij gezond business model’


Specsavers in Nederland groeit sterk. Het Britse familiebedrijf dat
al 17 jaar in Nederland actief is, boekte afgelopen boekjaar een omzetstijging van ruim
17 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Specsavers rapporteert in haar jaarverslag
2014-2015 een omzet van 135 miljoen euro in Nederland. De internationale Specsavers
Groep zet wereldwijd 2,8 miljard euro om. 

Volgens country director Julie Perkins is de
groei te verklaren vanuit het gezonde businessmodel, waarbij kwaliteitsproducten
tegen een scherpe prijs worden geleverd. “Wij kunnen dat doen vanwege onze
schaalgrootte en de daaruit voortvloeiende internationale inkoopkracht. Daarnaast
werken we uiterst efficiënt, bijvoorbeeld door onze combinatie van oog- en hoorzorg
onder één dak.” 

Niet alleen in de optiekmarkt is Specsavers uitgegroeid tot een sterke speler. Ook in de
hoorzorg steeg het verkoopvolume met 24 procent. Momenteel heeft Specsavers als twee na
grootste speler in deze branche een marktaandeel van zo’n 15%. Perkins: “Zowel met onze
oog- als hoorzorg lukt het om prijs, kwaliteit en service aan te laten sluiten op de wensen van
de klant. Wij zijn continu bezig om deze drie-eenheid verder te ontwikkelen.”
Zo introduceerde
Specsavers in het afgelopen jaar in de meerderheid van haar 118 winkels het concept van
een driekoppige leiding: een retailpartner, audicienpartner en optiekpartner. “Door deze opzet
kunnen wij onze klanten een nog betere kwaliteit, service en prijs bieden. De optiekpartner
kan zich volledig focussen op professionele oogonderzoeken, de audicienpartner op het
leveren van hoorzorg, terwijl de retailpartner veel ervaring heeft in het managen van een
winkel en team”
, aldus Perkins. 

Groei in winkels en markt

Dat Specsavers het goed doet, betekent niet dat zij achterover kan leunen. Perkins geeft aan
dat het bedrijf de afgelopen twee jaar kritisch heeft gekeken naar verdere verbeteringen in de
bedrijfsvoering. “Zo hebben we vorig jaar 2,9 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van
onze winkels en hebben we de ambitie om de komende jaren het aantal winkels flink uit te
breiden. Ons doel is dat iedereen in Nederland makkelijk toegang heeft tot een Specsaverswinkel.” 



Daarnaast zal de markt voor brillen en hoortoestellen dankzij de vergrijzing alleen maar
verder blijven groeien. “We zien bovendien dat hoortoestellen van uitsluitend een medisch
product meer een retailproduct worden, net zoals dat met brillen is gebeurd. Een interessante
ontwikkeling, waarbij het belangrijk is dat het aanbod van hoortoestellen laagdrempelig is, de
service toegankelijk, zonder hierbij in te leveren op kwaliteit en professionaliteit. Specsavers
biedt klanten hoogwaardige hoortoestellen aan, in combinatie met professionele
hoormetingen. In al onze vestigingen die hoorzorg bieden is een StAr-geregistreerde triage
audicien aanwezig. Een combinatie van scherpe prijzen met een hoge kwaliteit in hoorzorg is
duidelijk goed mogelijk”
, aldus Perkins.

Voor meer informatie
www.specsavers.nl