Het digitale hoortoestel heeft in de afgelopen 20 jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt waarbij traditionele meetmethoden niet altijd de verbeteringen in het dagelijks leven kunnen aantonen. Maar knoop je honderden aanpascomputers aan elkaar, dan worden nieuwe feiten onthuld.
Het automatische programma is een voorbeeld van een digitale eigenschap die om een andere onderzoeksmethode vraagt. Phonak gaf in 1999 met de Claro lijn vorm aan de pioniersgedachte dat alleen automaten echte cliënttevredenheid kunnen geven en heeft dit concept alsmaar doorontwikkeld tot de huidige AutoSense OS. Big data bleek een goede onderzoeksmethode om de kwaliteit van de automaat aan te tonen.
In een grote langdurige studie* hebben 500 professionals hun Target aanpassoftware via internet verbonden met een centrale data collectie. Zodoende zijn er vele tienduizenden (anonieme) aanpassessies geregistreerd voor specifieke onderzoeksvragen. Eén van de vragen was: hoe vaak wordt er bij de premium toestellen in de tweede sessie een handmatig programma toegevoegd naast de automaat? De noodzaak voor het toevoegen van een handmatig programma zegt veel over de kwaliteit van de automaat.
Voor deze onderzoeksvraag werden 48.445 aanpassessies gebruikt die voldeden aan de criteria (2e sessie gedaan en premium toestel). De resultaten waren indrukwekkend. Niet alleen is aangetoond dat de kwaliteit van de automaat door de jaren heen verbeterd is, maar in het bijzonder dat de overgang van Quest (SoundFlow automaat) naar Venture (AutoSense OS automaat) een enorme stap vooruit is. Was het bij de SPICE-generatie (o.a. Ambra) nog bij 31% van de cliënten nodig om een handmatig programma toe te voegen, bij de VENTURE-generatie (V90) is dit nog slechts 14%. Automatische technieken worden steeds meer standaard in allerlei consumentenelektronica en dat is wat men tegenwoordig ook mag verwachten van premium hoortoestellen.
De AutoSense OS techniek is geïntroduceerd met Phonak Venture en vormt ook het hart van de nieuwste Phonak Belong toestellen. Met deze generatie hoortoestellen is de cliënttevredenheid dan ook het best gegarandeerd.
* U vindt de volledige studie ‘Big Data, Insight into AutoSense OS’ op https://www.phonakpro.com/content/dam/phonakpro/gc…
Percentage aanpassingen premium toestellen waarbij een handmatig
programma toegevoegd wordt naast de automaat (N=48.445)