Jeroen Douw en Paul van Weezenpoel geven elkaar de hand

Wisseling van de wacht bij Starkey Benelux

Een nieuwe periode is aangebroken in het leven van Paul van Weezepoel. Na twintig jaar heeft hij het spreekwoordelijke stokje doorgegeven aan Jeroen Douw. De enige mogelijke opvolger voor hem die nu Managing Director Starkey Benelux is.

Ze werkten meer dan zeventien jaar samen en bouwden naast een werkrelatie ook een hechte vriendschap op. Paul is heel blij met Jeroen als zijn opvolger en heeft enorm veel vertrouwen dat hij het merk Starkey nog meer gaat uitbouwen dan dat zij samen de laatste tien jaar hebben gedaan. Starkey USA heeft op zijn beurt veel vertrouwen in Jeroen aan het roer.

Een vriendschap als fundament voor succes

Paul had van jongs af aan de ambitie om zelfstandig ondernemer te worden, en kwam via de optiek in de hoorbranche terecht. “Ondernemen zit in mijn DNA, dus toen ik die kans kreeg heb ik die met beide handen aangegrepen. Ondernemen is altijd aanstaan, behalve als je slaapt. Ondernemen is vrijheid, die ik zeker ook de laatste tien jaar in de samenwerking met Starkey USA heb gevoeld. We konden echt doen met het merk wat we wilden en hebben het ‘from scratch’ opgebouwd; eerst in Nederland en een jaar later ook in België.

Ondernemen is relaties opbouwen, met klanten, met je team, met Starkey. Daar heb ik enorm van genoten, er zijn vriendschappen uit ontstaan. Terugkijkend zijn de laatste tien jaar de mooiste jaren van mijn ondernemerschap geweest. Daarbij was het altijd onze missie om iets van Starkey’s DNA uit te dragen in de markt. Daar zijn we denk ik wel in geslaagd, het is echt een heel speciaal bedrijf”.

Het persoonlijke karakter van Starkey

Jeroen probeert het Starkey-gevoel te omschrijven: “Het persoonlijke staat altijd voorop. Het product is natuurlijk belangrijk, maar dat is niets als alles eromheen niet klopt. Klanten werken met ons samen omdat ze weten dat we met elkaar één doel hebben: een ultiem tevreden hoortoesteldrager. We doen er alles aan om dit samen te bewerkstelligen. En het moet leuk zijn om met ons te werken. Dat vinden we belangrijk”.

Humor is in combinatie met snel schakelen zeker ook een belangrijke gemene deler van de heren. Paul: “We waren altijd snel in testen; werkt iets wel of juist helemaal niet in de markt? Soms konden we lachend concluderen dat iets niet werkte. Jeroen kan dezelfde autonome manager zijn. Als hij morgen links- of rechtsaf wil, dan staat Starkey achter hem”.

Vertrouwen in nieuwe fase van groei

Jeroen is momenteel veel met andere Countrymanagers aan het sparren en iedereen is bereid met hem mee te denken. “Natuurlijk zullen audiciens wat procesveranderingen merken, maar voor de rest is het team precies hetzelfde. Het enige verschil is dat Thom Boschloo nu veel meer audiciens aan de telefoon heeft in zijn nieuwe rol als Tech Support, en dat Boelo Klein Ikkink Thoms functie als accountmanager heeft overgenomen. Een aanwinst voor ons team. Wat we eigenlijk vooral merken is dat het voor audiciens een extra boost aan vertrouwen geeft dat Starkey USA investeert in de Benelux-markt. Het is een fabrikant die blijft en niet meer weggaat”.

De passie van Paul: mensgericht zakendoen

Paul was niet alleen bekend van Starkey, maar ook jarenlang als bestuurslid van NVAB en als lid van de PR-commissie van GAIN. Ook was hij tien jaar lang onze gewaardeerde columnist. Je merkte in zijn columns altijd zijn hart voor ons mooie vak. “Hij schreef echt vanuit de passie voor onze klanten”, zegt Jeroen over Pauls columns. “En ja, soms werd dit als ‘pittig’ ervaren, maar dat komt natuurlijk wel ergens vandaan. Als iets je niet interesseert, dan schrijf je vlakke columns. Dat kun je van Paul niet zeggen! Ik heb van hem geleerd om te durven. Dingen gewoon durven doen. Daar was ik soms wat te voorzichtig in. En zijn pure aandacht voor relaties, mensen echt zien. Oprechte interesse bouwt relaties. Iets dat ik zeker ook meeneem”.

Paul vult aan: “Zakendoen is mensenwerk en er gaat ook echt wel eens iets mis. Relaties kunnen tegen een stootje, maar dat stootje moet je wel verdienen. Dat zit in een heleboel dingen, maar zeker ook in persoonlijke aandacht. Voor klanten en voor je team”. Dat is misschien wel de reden waarom Jeroen al zeventien jaar met zoveel plezier in Apeldoorn werkt. “Het meest belangrijke voor mij is altijd het vertrouwen geweest. Dat had Paul in mij, zeker toen ik Commercieel Directeur werd, maar ook vertrouwen in je collega’s, in wat je terugkrijgt. Dat je fouten mag maken, mag groeien en in pittige tijden weet dat iets vast goedkomt. Dan word je sterker. Ik vind het een voorrecht dat ik met vertrouwen zo’n mooi bedrijf mag leiden”.

Innovatie met een missie: ‘So the world may hear’

Starkey is de afgelopen jaren zeer succesvol geworden in de Benelux en vandaar was nu ook de stap naar een eigen vestiging voor Starkey Benelux mogelijk. “We hebben ons ook wel eens verbaasd over hoeveel klanten Starkey preferred supplier maakten”, zegt Paul. “Starkey is altijd zijn tijd vooruit geweest waar het gaat om thema’s als AI en Health en dit zien de klanten tot op de dag van vandaag. Jeroen gaat met zijn team verder om de klanten te helpen succesvol te zijn”. Jeroen vindt de innovatiekracht van Starkey geweldig.

“En hoe Starkey zich presenteert. We willen niet de grootste, maar wel de beste zijn. Je kunt je succes meten aan marktaandeel of aan hoe tevreden klanten zijn. Wij gaan voor het laatste, dan komt dat marktaandeel vanzelf. Starkey wil het beste voor alle slechthorenden; niet alleen voor degenen die dit kunnen betalen, maar we zetten ook alles op alles om slechthorenden die dit niet kunnen betalen een beter leven te geven. Zojuist kwam Ton Jonkhout op ons kantoor langs. Hij heeft in ruim twee maanden weer 2.600 gebruikte hoortoestellen ingezameld voor de Starkey Hearing Foundation. Echt geweldig. ‘So the world may hear’ is echt een missie van Starkey. Ik heb mij altijd buitengewoon fijn gevoeld dat ik voor zo’n bedrijf werk”.

Een warm afscheid en een oprechte wens

Dan rest ons nu nog Paul te bedanken voor de fijne samenwerking. Een nieuwe periode is aangebroken voor hem. En inderdaad, het ondernemen zit in zijn DNA. Hij eindigde zijn Earline-columns altijd met een wens. Voor u als hoorzorgprofessional, als collega-leverancier, als vakgenoot. Deze is dus van Paul voor u: “Ik wens u oprecht alle goeds. Thuis en op de zaak”.

Paul van Weezepoel staat onder een wegwijzer met plaatsnamen als Zwolle-Arnhem, paleis Het Loo en De Heerlijckheyt