Bij Hoorcentrum De Wolden draait alles om service. Uitgebreid de tijd nemen voor de klanten, huisbezoeken als mensen minder mobiel zijn en hooroplossingen bieden voor elke portemonnee. En dat werpt zijn vruchten af. Na een jaar moest er al verhuisd worden naar een nieuw en groter pand. En de cirkel rond Zuidwolde, waar de mensen de winkel weten te vinden, wordt ook steeds groter. Earline ging op bezoek bij Joëlle & Arjen van den Hof en Romi Fokkens in Zuidwolde.
Joëlle startte in 2022 met een kleine hoorwinkel in Zuidwolde. “In de omgeving was het aanbod vrij gering en er was veel vraag naar een audicien op lokaal niveau. Bovendien is mijn partner Arjen hier geboren en getogen. Ik begon in een kleine ruimte met een aanpaskamer en eigenlijk ging het direct al zo goed dat Arjen moest bijspringen.
We zijn beide triage-audicien en in het begin runde ik vooral de winkel en Arjen de huisbezoeken. Sinds we vorig jaar zijn verhuisd naar deze veel grotere ruimte aan de Hoofdstraat, hebben we nog steeds een bepaalde taakverdeling: Arjen doet vooral de marketing/PR, contacten met leveranciers en technische dingen en ik houd me voornamelijk bezig met de winkel, administratie en financiële zaken.
Romi volgt de opleiding tot audicien-assistent en helpt met van alles. Het is de bedoeling dat zij straks, net als Arjen en ik, ook haar eigen klanten krijgt”.
“We vinden het belangrijk dat klanten zoveel mogelijk hetzelfde gezicht zien als ze bij Hoorcentrum De Wolden binnenstappen”, vervolgt Arjen. “En wat Joëlle ook al aangaf: we wisten dat er vraag was naar hooroplossingen, maar dat het zo hard zou gaan hadden we niet verwacht. Binnen een jaar gingen we al van één aanpaskamer naar drie en we kunnen als het nodig is nog verder uitbreiden.
We werken in principe op afspraak, maar we proberen wel altijd iemand ‘vrij’ te plannen, mocht er spontaan iemand binnenlopen. Dat past in onze manier van werken: service gaat voor alles. Zo ga ik ook nog steeds bij mensen thuis langs als dat nodig is. En als iemand echt niet overdag kan, wil ik ook best eens ’s avonds werken. Je merkt dat onze klanten die persoonlijkheid en service waarderen.
De meeste mensen komen bij ons Hoorcentrum via mond-tot-mondreclame. Qua reclame doen we eigenlijk alleen wat advertenties in de regionale krant. Deraan sponsoren we vrijwel alle verenigingen in Zuidwolde. Maar wat vooral mooi is om te zien, is dat we steeds meer klanten krijgen die verder weg wonen. De reden kan zijn omdat we ook op zaterdag open zijn, maar vaak hebben ze ‘via via’ van ons Hoorcentrum gehoord”. Joëlle vult lachend aan: “We hebben klanten uit plaatsen als Emmeloord en Wezep, niet naast de deur. En zelfs twee uit Limburg! Oké, eentje is mijn vader, maar toch…”.
Een opvallend detail is dat Joëlle zelf slechthorend is. “Je kunt wel zeggen dat je begrijpt wat je klanten voelen, maar bij mij is dat dus echt zo. Ik weet uit ervaring hoe het is om uit een sociaal isolement te komen en hoe waardevol het is om weer een actieve bijdrage te kunnen leveren aan gesprekken. Dat schept toch wel snel een band”.
Bij Hoorcentrum De Wolden hebben de klanten vrije keuze en zijn ze dus niet gebonden aan bepaalde producten en merken. Arjen: “Zo kunnen we iedereen niet alleen de service, maar ook de producten bieden die ze verdienen. Ik vind het belangrijk dat we er voor iedereen zijn. Zeker niemand uitsluiten, daar zijn we teveel zorgverlenend voor. Ik vind dat geld nooit je belangrijkste drijfveer moet zijn. De meeste van onze hoortoestellen zijn goedkoper dan in vergelijkbare hoorwinkels. Natuurlijk moeten wij ook de rekeningen betalen, maar liever een faire prijs dan de hoofdprijs”.
Joëlle is het daar helemaal mee eens. “Arjen en ik hebben vroeger ook bij een keten gewerkt. Met targets, en zoveel mogelijk mensen per dag helpen; maar daar werden we niet vrolijk van. Hier kunnen we rustig de tijd nemen voor iedereen. Ik denk zelfs dat je goede audiciens kwijtraakt als de werkdruk zo hoog is.
En volgens mij kunnen we in de branche juist goede audiciens gebruiken. We hebben daarom nooit spijt gehad van onze beslissing om voor onszelf te beginnen. We doen alles lekker op onze manier, met alle tijd en aandacht die onze klanten nodig hebben. Dat is prettig voor hen, maar ook voor onszelf”.
Tags: Audicien aan het woord, Audiciens