Eind mei 2018 moeten alle organisaties in Nederland voldoen aan de EU-verordening over databescherming. Deze is veel strenger dan de huidige Wet bescherming persoonsgegevens. Met nog een jaar te gaan voor de invoering van de verordening, is slechts 12% van de organisaties volledig voorbereid op de nieuwe regels. De organisatie Optitrade behoort tot deze selecte groep. Zij zijn al druk bezig met de wetgeving van volgend jaar!
Het beveiligen van je (klant)gegevens is van groot belang. Als audicien beschik je namelijk over gevoelige informatie van je klanten, gegevens van zorgverzekeraars, financiële vergoedingen, maar ook de medische gegevens van consumenten. Hier moet je zorgvuldig mee omgaan.
Daarnaast zijn kassasystemen en online webshops steeds vaker het doelwit van hackers.
Een goede volgende stap op beveiligingsgebied is two-factor authenticatie. Misschien ken deze techniek wel van het internetbankieren. Ter beveiliging moet je met een kastje of je telefoon een bepaalde code invoeren.
Optitrade is inmiddels al gestart met het implementeren van deze two-factor authenticatie, onder andere bij het declaratieproces.
Optitrade belooft zowel aan de consument in de winkel, als aan de deelnemers van Optitrade dat zij als retailorganisatie veilig met gegevens omgaan. Daarom is Optitrade, als eerste retailorganisatie binnen de optiek en audiologie, gestart met de implementatie van de two-factor authenticatie.
Tot het einde van dit kalenderjaar worden alle Optitrade deelnemers, die gebruikmaken van het declaratiesysteem ‘Optitrade zorgdeclaraties’ omgezet. Uiteraard begeleiden zij hun deelnemers gedurende dit proces.
Op deze manier helpt Optitrade de zelfstandige audiciens nóg krachtiger te worden. De ontwikkelingen in de branche gaan hard en Optitrade blijft zich op deze manier onderscheiden. Optitrade ontzorgt de deelnemende audiciens, zij zich kunnen gewoon bezig blijven houden met waar ze goed in zijn: ondernemen.