Op 3 februari 2025 vond de 11e editie van de Optitrade Audiologie Marathon plaats in het Gooiland in Hilversum. Ruim 200 deelnemers genoten van een inspirerende dag vol innovaties en kennisdeling. Tijdens de lunch en op het leveranciersplein werd volop genetwerkt en werden de nieuwste hooroplossingen gedemonstreerd.
De plenaire openingssessie draaide om de veranderende rol van de audicien. Klanten zijn kritischer en beter geïnformeerd, terwijl de audicien zich steeds meer ontwikkelt tot adviseur. Dit vraagt om aanpassingsvermogen. Bjorn Wielakker en Pim Föster van Optitrade gingen hierover in gesprek met de zaal.
Richard Zoetemelk lichtte de rol van branchevereniging GAIN toe en benadrukte het belang van toegankelijke hoorzorg en preventie. Carmen de Jonge van NVAB presenteerde de campagne ‘Maak Geluid’, gericht op het aantrekken van jong talent in de sector.
Hein Heijen, expert in neuromarketing, gaf in de laatste sessie van de ochtend inzicht in hoe ons brein beslissingen neemt. “Ons onbewuste brein verwerkt 11,2 miljoen bits per seconde, terwijl ons bewuste brein slechts 60 bits aankan”. Hij benadrukte hoe belangrijk het is om klanten emotioneel én rationeel te overtuigen.
Na de goedverzorgde lunch konden in break-out sessies workshops worden gevolgd over de volgende onderwerpen:
Jos Burgers sloot de dag af met inzichten uit zijn boeken Superfijne Klanten en Eén fan per dag. “Klanten komen vaak met een borenvraag, maar als je een borenvraag met een borenantwoord beantwoordt, kom je niet achter het gat”. Hij is belangrijk om écht naar de klant te luisteren en slim in te spelen op hun behoeften. Jos ging ook in op ‘loss aversion’. Het is beter om te beginnen met een premium hooroplossing en vervolgens naar een eenvoudiger model te zakken, dan omgekeerd. Klanten willen namelijk geen functionaliteiten ‘verliezen’, zelfs niet als dat financieel gunstiger zou zijn.
Na een gezellige afsluitende borrel kijken we terug op een geslaagde editie van de Optitrade Audiologie Marathon 2025.