Zondag 7 oktober organiseerde Specsavers de jaarlijkse Clinical Conference voor audiciens, opticiens en oogadviseurs in het moderne Media Plaza in Utrecht. Na een week waarin Specsavers samen met het Oogfonds in het nieuws kwam met het Nationale Rapportage Oogzorg 2018 was er genoeg dat besproken moest worden. Earline was erbij en doet verslag van de boeiende activerende lezingen.
Nadat iedereen zich had geregistreerd en de koffie met koek op was, nam men plaats in de grootse Polar Zaal, geheel ingericht met de kleuren van Specsavers. Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland, nam het woord en bracht een boodschap met drie peilers: trots, ontwikkeling en samenwerking. Trots op het feit dat er een grote opkomst was, op het feit dat Specsavers het nieuws haalde met Optometrie in de winkel en trots op de samenwerking met het Oogfonds. Ontwikkeling van de branche en van jezelf stond centraal deze dag. Juist door de discussie aan te gaan, ontwikkelt de branche zich. Tot slot werd de samenwerking met het Oogfonds aangehaald als een goed voorbeeld hoe twee organisaties samen mooie resultaten kunnen boeken.
Nog steeds is de stap naar de audicien te groot voor veel mensen. De consequentie? Sociale isolatie, gezondheidsproblemen en zelfs depressie! Vaak wordt het probleem ontkent met angst, boosheid en frustratie als gevolg. Als audicien speelt u dan ook een grote rol hierin. Stel impliciete vragen op emotioneel en rationeel gebied. “Wat betekent het voor u dat u uw kleinkinderen niet kunt verstaan? Bent u anders naar de toekomst gaan kijken?”
De wachtlijsten van de audicien stijgen en er is steeds minder tijd in de zaak. Daarom is duidelijke (en effectieve) communicatie van belang. Vindt u het onderbreken van de klant niet respectvol? Benadruk dan het doel van de klant (en van u): een duidelijk gesprek met resultaat. Voorkom clichés en wees de autoriteit. Voorkom woorden als ‘wellicht’, ‘misschien’ en ‘in principe’. De kennis ligt bij u, dus ook de leiding van het gesprek.