In juni 2022 is er een brief uitgegaan aan de Nederlandse Zorgautoriteit, onder andere ondertekend door een groot aantal audiologen. Er werd daarin aandacht gevraagd voor de zorgen die zij hebben over de kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van de hoorzorg in Nederland. In de brief geven de audiologen aan dat ook kinderen op dit moment moeilijk terecht kunnen bij audiciensbedrijven. Dat zou volgens audioloog Wim Soede komen omdat kinderen per definitie een verliespost zijn. Dat komt mede doordat zij elk half jaar nieuwe oorstukjes nodig hebben die een audiciensbedrijf gedurende vijf jaar tijd voor zijn rekening neemt. Bij sommige verzekeraars zou daar verandering in komen. Daarnaast zijn er bij audiciensbedrijven door drukte en personeelsgebrek wachttijden. Even kinderen tussendoor helpen is er dan veelal ook niet meer bij. Onze redactie vroeg aan Rudi Struijk van Struijk Audiciens, met winkels in Amersfoort, Bergen op Zoom, Breda, ‘s-Hertogenbosch, Leerdam, Geldermalsen, Ridderkerk en Sneek, hoe de situatie nu twee jaar later is.
.
“Zorgverzekeraars hebben te weinig aandacht voor deze groep slechthorenden. Bij sommige zorgverzekeraars is er helaas niets extra geregeld voor slechthorende baby’s en jonge kinderen. Kinderen groeien natuurlijk en hebben hierdoor veel vaker maatwerk nodig. En maatwerk gaat nu juist altijd samen met de factor tijd. Een baby vraagt veel tijd en dan ook nog eens vaak ad hoc. Er moet bijvoorbeeld direct een nieuwe afdruk worden gemaakt en met spoed een nieuw oorstukje worden besteld, omdat het hoortoestel door een groeispurt plots fluit. De zorgverzekeraar probeert de financiële consequenties hiervan bij de audiciensbedrijven te leggen. Hierdoor zijn kinderen inderdaad helaas nog steeds een verliespost. Dit is de reden dat veel audiciens niet enthousiast zijn kinderen te ontvangen. De zorgverzekeraar gebruikt als excuus dat het maar een klein percentage van de totale groep is. De mix van cliënten in de winkel zou het uiteindelijk goed moeten maken. En omdat kinderen een verliespost zijn, vragen wij al een tijd aan de audiologen waar we mee samenwerken om de baby’s en kinderen te verdelen over de verschillende hoorzorgaanbiederst om zo de ‘pijn’ te verdelen”.
.
“Aanpassingen bij baby’s en kleine kinderen vraagt inderdaad betrokkenheid, aandacht en expertise. Als een audicien niet 100% zeker is om een afdruk van het oor te maken bij een baby van twee maanden oud, bouwt deze audicien moeilijk een vertrouwensband op. Als we het goed aanpakken en audiciens die dit werk juist graag doen inzetten op dit gebied, kan dit juist leiden tot verbetering van de kwaliteit. Deze audiciens kunnen zo ervaring en expertise opbouwen met de hoortoestelaanpassing bij kinderen. Dat komt uiteindelijk ook de informatievoorziening richting ouders ten goede. Als er een vertrouwensband ontstaat tussen de ouders en de audicien, kloppen ze ook makkelijker even aan met een vraag. In onze winkels zien we gelukkig na de eerste aanpassing in onze winkels veel vragen per e-mail of telefoon. Ik zie zeker mogelijkheden voor een verhoging van de kwaliteit van kinderaanpassingen in Nederland en ook voor de informatievoorziening eromheen. Dan moeten winkels wél werken met specialisten op dit gebied”.
.
“Als we het tarief realistisch maken voor baby’s en jonge kinderen ontstaat er vanzelf een groep audiciens die graag kinderen gaat bedienen. Op deze manier ontstaan er specialisten op het audiologisch vlak. De audiologen weten dan direct waar ze het beste de kinderen naar toe kunnen verwijzen en een nauwe samenwerking van specialisten op het product ‘kinderaanpassing’ is geboren”.
“Baby’s en kinderen krijgen vaak ‘gesloten receptuur’ van het audiologisch centrum. Zij maken de afweging wat het beste past bij de cliënt voor de aankomende 5 jaar. De ouders daarentegen zoeken vaak naar het nieuwste product van de fabrikant en bij voorkeur de kleinste uitvoering. De ouders zien daarbij even over het hoofd dat ons zorgstelsel alleen de oudere series vergoedt en dat niet op alle merken Solo-apparatuur aan te sluiten is. Daardoor wordt de audioloog beperkt in zijn of haar keuze. Vanuit een standpunt waarin je pleit voor ideale spraak-/taalontwikkeling in de eerste levensjaren is het jammer dat de zorgverzekeraar zich voor deze groep zo star opstelt. Ik denk dat als je de zorginkoper vraagt wat hij persoonlijk voor zijn pasgeboren zoon of dochter met de diagnose ‘zwaar slechthorend’ wil, je dan een heel ander antwoord krijgt. De populatie baby’s en kinderen is nog geen procent van de totale groep slechthorenden en er hangt veel van de ontwikkeling af. Geef die kinderen dan het ook het beste wat ze nodig hebben. Als je de behandelend audiologen een vrijbrief geeft, kan er de bijbehorende superzorg geleverd worden. De audioloog bepaalt dan vanuit zijn expertise wat het allerbeste is. En omdat de audioloog dan geen financiële prikkels heeft, kijkt hij of zij bij de keuze van het hoortoestel alleen naar welke hoortoestelfeatures het meest geschikt zijn voor een kind. De audicien krijgt op zijn beurt een realistische vergoeding voor wat hij of zij levert. Eenvoudig als het kan en complex als het moet. Het huidige categoriesysteem is niet passend voor baby’s en kinderen. Het is ontwikkeld om het vergoedingssysteem betaalbaar te houden. Het euroteken is hierin leidend gemaakt door verzekeraars met het aanbestedingsbeleid van die tijd. Als ze daar vanaf waren gebleven en het systeem lerend hadden gemaakt – zoals ook de bedoeling was – dan hadden we nu een supersysteem kunnen hebben. Laat deze categorie alsjeblieft los en laat kwaliteit de drijfveer zijn voor deze kleine, maar oh zo belangrijke groep”.
“Er is voor een audicien persoonlijk niets mooier om bij te dragen aan de ontwikkeling van een baby of jong kind. Als ik het in mijn winkels rondvraag, dan heeft iedere audicien wel een mooi voorbeeld van een kind dat het nu, met hoortoestel, super doet op school en in het sociale leven. Omdát de juiste hoorzorg geboden is. Ik denk dat het nog beter kan als we ons echt kunnen specialiseren op kinderen. Met een realistische vergoeding is er ook prioriteit aan kinderen te geven. Ik zal de eerste zijn die zich daarvoor aanmeldt”.
.
Stuur een mail naar [email protected]
Tags: hoorzorg, kinderen, wachttijden