Het op afstand kunnen bijstellen van een hoortoestel door de audicien, dat is iets dat al langer werd geambieerd. Maar dat Corona zich wereldwijd zou aandienen, waardoor audiciens deze techniek hard nodig zouden hebben, dat was onvoorzien. Unitron heeft voor audiciens Remote Adjust ontwikkeld, een vorm van a-synchronous Distance support. De cliënt ontvangt hierbij de wijzigingen via de Remote Plus App en activeert dit zelf op een later moment in de hoortoestellen.
“Unitron kiest bewust voor een asynchroon systeem. Elke fabrikant maakt zijn eigen keuze, deels gebaseerd op reeds bij de fabrikant gebruikte esolutions. Dat is bij Unitron niet anders”, aldus Eduard de Boer, productmanager bij Unitron Nederland. “Stel, de cliënt meldt telefonisch een klacht over het geluid en wil graag dat er iets aan wordt gedaan. Er is geen mogelijkheid om langs te komen, vanwege het risico van Corona, of door een overvolle agenda van de audicien. Het grote voordeel van Remote Adjust is dan dat, wanneer dat hem/haar goed uitkomt, de audicien op een zelf gekozen moment een bijstelling kan maken en verzenden in de aanpassoftware Truefit zonder dat de cliënt erbij aanwezig hoeft te zijn. De Cliënt maakt vervolgens ook zelf de keuze waar en wanneer de toegezonden bijstelling wordt toegepast in de hoortoestellen. Zolang de cliënt beschikt over de Remote Plus app, hoortoestellen van het Discover Next (DX) platform draagt en toegang heeft tot het internet, kan de cliënt genieten van Remote Adjust.”
Om te kunnen werken met Remote Adjust dient de audicien te beschikken over de laatst beschikbare versie van Truefit, versie 4.3. Het is een cloud-based oplossing. Weliswaar worden bijstellingen in de computer van de audicien gemaakt en worden ze toegepast vanaf cliënt’s smartphone, de data die de audicien verstuurt staan in de cloud. “De cliënt krijgt direct een melding op de telefoon en wanneer het de cliënt uitkomt haalt deze de data binnen en past ze toe. Je begrijpt dat alleen de audicien en die specifieke cliënt bij die data kunnen, niemand anders. En het werkt enorm snel. Vanaf het moment dat audicien de bijstelling verstuurt, kan deze binnen twee minuten zijn toegepast op de hoortoestellen van de cliënt. Deze heeft daarna natuurlijk even tijd nodig om te kunnen beoordelen of de bijstelling een verbetering geeft. De audicien kan meerdere bijstellingen versturen. Cliënt kan deze proberen of besluiten terug te keren naar de oorspronkelijke instelling.”
Vraag Unitron’s accountmanager Frédérique van Dooremaal of Mark Roos om een demonstratie. Of scan de QR-code waarmee je toegang krijgt tot o.a. verschillende video’s die de werking van Remote Adjust, ook technisch, uitleggen.