De derde maandag van september was Optitrade Day. Dit keer in de geweldige industriële ambiance van DeFabrique in Utrecht waar de zon uitbundig scheen en het heerlijk tijdens de pauzes en na afloop lunchen en borrelen was. ’s Ochtends was het programma voor leveranciers, ’s middags voor opticiens en audiciens.
Team Eyeline genoot van de diverse presentaties: van Pim’s Piramide tot Republic Dutch en van Prins Petfoods, via Maggy’s, Oger, MUD Jeans en Bundles tot de hilarische cabaretier Patrick Spekman. Retailexpert Rupert Parker Brady vormde een mooie brug tussen de diverse sprekers. Een afwisselende en inspirerende dag over Changes & Changes. Geen van de sprekers was afkomstig uit de branche en juist dat maakte duidelijk dat de ontwikkelingen in optiek en audiologie niet op zichzelf staan, maar in alle sectoren een rol spelen. De enige smet op deze mooie dag was de afwezigheid van directeur Jan Weber, die vanwege een operatie aan zijn arm verstek moest laten gaan.
Het programma van Optitrade Day 2018 was gesplitst in drie items die door de deelnemers zelf waren gekozen: de kracht van de zelfstandige ondernemers, cijfers en abonnementen. Elk thema werd gekoppeld aan twee sprekers. Eyeline noemt in de diverse thema’s de (toekomstige) speerpunten van Optitrade.
Om de opticiens en audiciens optimaal te ondersteunen en hun krachten te bundelen, zet Optitrade in op een stevig marketing- en communicatiebeleid, met gezamenlijke campagnes die naar wens gepersonaliseerd kunnen worden. Dit wordt in 2019 een nóg belangrijker speerpunt. Daarnaast gaat Optitrade voor haar deelnemers de efficiency verder verhogen en de kosten verlagen, onder meer door haar betaalservices verder uit te breiden met het scannen van facturen van niet-gebonden leveranciers. Ook op de vraagstukken bedrijfsopvolging, -overdracht en financiering geeft de organisatie een steeds stevigere steun in de rug.
“Ik wil geen tevreden klanten, ik wil fans”
Optitrade heeft vanuit haar betaalservices en inkoopinformatie een schat aan cijfers beschikbaar die deelnemers kunnen ondersteunen bij de interpretatie van hun eigen cijfers. Samen met de leveranciers van de winkelautomatiseringspakketten zorgt Optitrade voor een afstemming van de inkoop- en verkoopcijfers, waardoor de deelnemers een nog beter inzicht krijgen in de prestaties van hun eigen onderneming en deze naar wens kunnen vergelijken met de gemiddelden van andere ondernemingen.
Veel opticiens maken nu ook gebruik van abonnementen voor contactlenzen, maar met brillen en hoortoestellen zijn deze zeker nog geen gemeengoed, terwijl de consument hier wél klaar voor is. In de komende maanden zal Optitrade (in samenwerking met een partner) diverse concepten presenteren om leaseconcepten ook binnen de optiek- en audiologiemarkt mogelijk te maken, zonder dat dit een forse aanslag betekent op de cashflow van een onderneming.
Begin oktober ontvangen de opticiens en audiciens van Optitrade een uitnodiging voor regionale bijeenkomsten in winkels van collega’s, zodat ze bij hen kunnen kijken hoe zij het doen. Ook wordt daar nog dieper ingegaan op de eerder genoemde drie items, die dan tevens een praktische invulling krijgen.