Een uitspraak van zijn moeder, maar nog altijd actueel vindt hij. Disney World heeft precies het serviceniveau dat hij voor ogen heeft met Starkey. “Als een audicien tijd investeert door trainingen te volgen in ons hoofdkantoor in Eden Prairie, Minnesota, dan wil ik dat wij hetzelfde serviceniveau bieden als Disney World. Dan moet elk detail kloppen en de nieuwsgierigheid continu geprikkeld worden. Dat gevoel kan dan weer worden doorgegeven aan klanten. Ik geloof namelijk dat de hoeksteen van elk succes start met zorg. En daarin willen we de beste zijn”.
De Amerikaanse Brandon Sawalich is President en CEO van Starkey Hearing Technologies. Hij heeft een belangrijke missie: hij wil met zijn team niet bezig zijn met het verkopen van hoortoestellen, maar bezig zijn met het helpen van mensen. Brandon leerde deze belangrijke les van de man die Starkey in 1967 startte, Bill Austin. “Ik kwam door een zomerbaantje bij Starkey terecht. Bill was toen 49 jaar, net zo oud als ik nu ben. Zijn reden om met Starkey te starten, had vooral te maken met het gebrek aan service dat hij zelf niet ervoer. Ik leerde belangrijke lessen door zijn vele ervaringen die ik eigenlijk pas later op waarde ging schatten. Hij introduceerde klantenservice in een branche die op dat moment geen klantenservice kende. Ik leerde van hem wat een zorgzaam hart echt inhoudt, zeker ook door zijn prachtige werk in de Starkey Hearing Foundation. Ik leerde dat zorg betekent dat we informatie verwerven en op basis daarvan beslissingen nemen om vervolgens het team te enthousiasmeren. Ik leerde dat we fouten moeten maken, want er zit altijd een les in. Ik leerde wat echte klantbetrokkenheid is. Dat wil ik graag ook aan de volgende generatie meegeven. Een zorgzame houding is altijd key”.
Brandon wil altijd vooruit bewegen en neemt zelf weinig tijd om te reflecteren op successen zoals de introductie van Genesis AI vorig jaar. Tijdens EUHA wordt alweer de volgende familie – Edge AI – gelanceerd. “Ik voel een grote verantwoordelijkheid voor het succes van mijn team. Natuurlijk vieren we wel successen, maar altijd als team; ik reflecteer succes zelden op mezelf. CEO is een titel, ik ben gewoon Brandon. Maar als we de beste willen zijn, moeten we wel snel kunnen schakelen. En dat kunnen we bij Starkey doordat we 100% onafhankelijk en daardoor anders zijn in de industrie. Er is voor mij nooit reden om tevreden achterover te leunen. Ik denk altijd: wat is de volgende stap? Daarvoor is communicatie via de leiderschapsteams met onze vijfduizend werknemers enorm belangrijk. Een aantal keren per jaar komen we bij elkaar met deze teams, dat zijn belangrijke momenten. De grootste uitdaging voor Starkey is altijd wat de technologie ons in staat stelt te doen. En de feedback van onze hoortoesteldragers uit de hele wereld is daarbij natuurlijk essentieel. We willen voor hen het allerbeste wat er op dat moment leverbaar is. Daarbij wordt nooit kwaliteit voor kosten opgeofferd. Dat zit absoluut in mijn DNA, ik heb mijzelf daarin altijd gepusht. Dat is wat ik ook bedoel met Disney World”.
Brandon wilde astronaut worden. “Had iemand mij vroeger gevraagd of ik in de deze industrie terecht zou komen, dan had ik geantwoord: ‘no way!’. Ik wilde het hoogst bereikbare, de sterren. Maar ik was niet goed genoeg in wiskunde om een astronaut te zijn en zelfs als basketballer, wat ik graag wilde worden, had ik geen topniveau. Wel was ik de manager van het team en als ik niet in het veld stond, was ik bezig met anderen aan te moedigen. Ik denk dat de underdogpositie me motiveerde om te laten zien wat ik wel in mijn mars had. De naam Edge AI weerspiegelt die mentaliteit omdat het verwijst naar ‘living on the edge’ en ook synoniem is aan het woord ‘boost’. Elke dag het beste uit jezelf te halen, dat heb ik van jongs af aan gedaan. Een altijd positieve houding van ‘kom maar op’. Onze producten maken het leven van mensen beter. Het gaat niet om gehoorverlies, maar om het herkennen van geluiden. Nagels van een huisdier op de vloer, voeten die op het gras lopen, noem maar op. ‘Hear better is live better’. Voor elkaar zorgen is het belangrijkste. It’s a small world after all…”.
Tags: Starkey