Marco de Vries één jaar Directeur Horen EyeCare Groep

Deze maand is het precies een jaar geleden dat Marco de Vries de overstap maakte naar de EyeCare Groep. Na diverse functies binnen zowel optiek als audiologie, onder andere bij Hans Anders en Van Boxtel Hoorwinkels, trad hij vorig jaar in dienst als Directeur Horen binnen de EyeCare Groep. Een mooi moment om terug te blikken op deze eerste periode en vooruit te kijken naar de komende jaren. De redactie van Earline stelde Marco daarom een aantal vragen.

In 2007 maakte je overstap van optiek naar horen. Een groot verschil?
“Ik ben ooit begonnen als leerling-opticien bij Hans Anders en groeide door naar een managementfunctie. In 2007 besloot ik de overstap naar horen te maken als regiomanager bij Van Boxtel hoorwinkels. De uitdaging voor mezelf was vooral dat horen een heel andere wereld was. En is. De optiek is in mijn beleving toch wat commerciëler, wat sneller, modieuzer… Het klantcontact in de hoorbranche is meer diepgaand. Je bent ook langer bezig met een klant. Vaak duurt het bijna twee maanden voordat je daadwerkelijk de betaling ontvangt. Het hele proces is anders. Ook het feit dat vergoedingen vaak leidend waren, terwijl dat toch echt niet het belangrijkste is, was wel even wennen. Audiciens werken over het algemeen wat meer zorggeoriënteerd, terwijl veel opticiens vooral mooie brillen willen verkopen”.

Hoe kwam je in 2023 bij de EyeCare Groep terecht?
“Na een interim klus zag ik dat de EyeCare Groep een Directeur Horen zocht. Een mooie, persoonlijke uitdaging; verschillende familiebedrijven waren samengegaan, er is een enorme groei, en de opdracht was – en is – om een nieuwe standaard voor horen te ontwikkelen. Van zo’n groep wilde ik wel deel uitmaken! Ik stuurde een mail met mijn motivatie en CV en na enkele gesprekken werd ik aangenomen. In deze functie heb ik meer ruimte voor eigen initiatief”.

Hoe kijk je terug op het eerste jaar?
“De EyeCare Groep is nog steeds hard aan het bouwen. Het is een mooi proces om zoveel verschillende culturen samen te brengen. Het is een duidelijke strategische keuze van de EyeCare Groep om de lokale ondernemer centraal te blijven stellen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de eigen naam die ook na een overname op de gevel blijft prijken. Achter de schermen profiteert iedereen wel van de voordelen van een grotere organisatie, maar aan de voorkant ziet een consument dat niet direct. Er liggen mooie kansen om lokale kwaliteiten verder te ondersteunen vanuit een sterke backoffice met de juiste marketingsupport. Ook op het gebied van personeelszaken bijvoorbeeld neemt de backoffice de winkel veel rompslomp uit handen”.

Wat zijn komende uitdagingen en speerpunten?
“EyeCare Groep wil, zoals bekend, onderscheidend zijn in de markt. We hebben veel interesse in high-end optiekwinkels en audiowinkels. Ik verwacht dat het steeds vaker voor zal komen dat we zonder contract met zorgverzekeraars gaan werken. We blijven onszelf altijd de vraag stellen: ‘Wat is het beste voor onze klant?’ Als we met de bestaande zorgcontracten niet meer de kwaliteit en service kunnen bieden die klanten van ons verwachten, dan moet het maar zonder. Ik geloof ook zeker dat mensen bereid zijn om meer te betalen voor kwaliteit en maatwerk. Het gaat tenslotte om de beste hooroplossing. Daar willen we als EyeCare Groep leidend in zijn. Een ander speerpunt is uitbreiding van het aantal hoorlocaties. We hebben diverse prachtige optiekwinkels, met kansen om uit te breiden met bijvoorbeeld een shop-in-shop. We zijn daarom ook op zoek naar professionele collega’s die affiniteit hebben met kwaliteit en persoonlijke aandacht voor klanten. Ook spannen wij ons in om de instroom in de branche te stimuleren door werving & selectie, interne trainingen, gesprekken met het UWV en contacten met scholen. We doen veel om mensen te laten zien hoe mooi en uitdagend het vak van audicien is. Zo zijn we bezig met onder andere combinatieopleidingen Optiek en Horen en versnelde trainingen. Ook doen we veel om onze audiciens zoveel mogelijk te ontlasten met efficiënte processen; denk hierbij aan iPads in de winkel, digitaal tekenen, minder administratieve handelingen en ga zo maar door. De audicien moet zich kunnen focussen op de klant en doen wat hij of zij het liefste doet: optimale hooroplossingen bieden. Kortom, we willen ook met Horen blijven doorgroeien binnen de EyeCare Groep. Geïnteresseerde bedrijven of medewerkers kunnen altijd contact met ons opnemen voor een vrijblijvend gesprek. We vertellen graag met trots wat de EyeCare Groep voor hen kan betekenen. We zien de toekomst positief tegemoet!”