De StHOORIE van Rowan Kikkert

Waar krijgen slechthorenden in de praktijk mee te maken? StHOORies, een nieuw concept van Hoorexpert, biedt ruimte om ervaringen uit de hoorwereld met elkaar te delen om zo de awareness rondom hoorproblemen te vergroten. Vandaag delen we de StHOORie van Rowan Kikkert, een actieve student van 28 jaar, die onlangs met het dragen van hoortoestellen is gestart.

Van slechthorend naar ‘overprikkeld’
“Ik kwam bij Hoorexpert terecht toen ik kortgeleden begon met het dragen van hoortoestellen,” vertelt Rowan. “Van kinds af aan weet ik al dat ik een erfelijke aandoening heb waarbij mijn gehoor steeds verder achteruitgaat. Maar als puber wilde ik daar niks van weten, ik wilde niet anders zijn dan anderen. Daarbij ben ik ook wat eigenwijs, waardoor ik besloten had het zo lang mogelijk zonder hoortoestellen vol te houden. Kortgeleden, ik ben nu 28 jaar, ging ik weer naar het ziekenhuis voor een gehoortest en daar bleek dat ik ongeveer 60dB gehoorverlies heb aan beide kanten. Ik kreeg daarom het advies om hoortoestellen te gaan dragen, maar wees dat af omdat ik meer nadelen dan voordelen zag. Naderhand vroeg ik mezelf af of mijn reactie wel zo handig was geweest. Ik ga namelijk naar school, werk in de zorg en ben in mijn vrije tijd strandwacht. Omdat ik tot de conclusie kwam dat ik niemand in gevaar wil brengen doordat ik niet alles kan horen, besloot ik toch de stap te zetten om hoortoestellen te dragen. Er ging een wereld voor me open.

Het grootste verschil merkte ik tijdens colleges. Waar ik voorheen de docent soms niet eens kon verstaan, hoefde ik nu amper moeite te doen om het verhaal mee te krijgen. Maar ook andere geluiden hoorde ik ineens, ik werd er bijna door overprikkeld. Auto’s die langsrijden, sirenes in de verte, wind, lawaai van de auto tijdens het rijden… Stiekem ben ik blij dat ik het voorrecht heb om me te kunnen ‘afsluiten’ van de wereld door mijn hoortoestellen uit te zetten. In de auto heb ik ze bijvoorbeeld altijd uit staan”.

 

Toekomstplannen
“De reacties van mensen zijn best wisselend. Als strandwachten onder elkaar zijn we goede vrienden. We kennen elkaar goed, omdat we in de zomer 24 uur soms per dag bij elkaar zijn. Toen ik mijn leidinggevende vertelde dat ik hoortoestellen ging dragen was zijn eerste reactie: ‘Allemaal prima, zolang je er maar geen misbruik van maakt’. Stiekem moest ik daar wel om lachen, want ik kan bijvoorbeeld muziek streamen op mijn hoortoestellen en het is niet de bedoeling dat we tijdens de strandwachtdienst oordoppen of koptelefoons op hebben met muziek. We moeten namelijk altijd alert zijn op hulpgeroep of geluiden van een pieper, portofoon of telefoon. En omdat ik soms nog weleens een grens probeer op te zoeken, snapte ik zijn reactie helemaal.

Een andere collega gaf juist aan dat hij het heel erg vond dat ik wist dat ik op termijn doof word. Dat leek hem verschrikkelijk. Zelf zie ik dat anders. Ik kan me nu juist voorbereiden op de toekomst. Zo wil ik na mijn opleiding eerst een jaar of twee gaan werken en daarna de opleiding tot doventolk gaan volgen. Als ik die opleiding heb afgerond, hoop ik dat een ziekenhuisorganisatie mij wil aannemen als tolk, zodat ik mogelijk zelfstandig een verpleegkundig spreekuur kan gaan draaien om slechthorende of dove patiënten te informeren over hun ziekte, medicatie of andere vragen waarbij ze bij een horende arts moeilijk terecht kunnen. Artsen hebben namelijk maar weinig tijd en kunnen zich niet altijd goed verstaanbaar maken bij mensen die slechthorend of doof zijn”.

 

Nieuwe wekker
“Toen ik mijn hoortoestellen had aangeschaft vroeg ik de audicien of ik ook in aanmerking kon komen voor een trilwekker. Ik was namelijk gewend de wekker van mijn mobiele telefoon op trillen en geluid te zetten, en die vervolgens onder mijn kussen te leggen. Maar omdat mijn telefoon al wat ouder is, raakte die nog wel eens oververhit, waardoor hij uit zelfbescherming alles afsloot, waaronder de wekkerfunctie. Ik had me daardoor al een paar keer flink verslapen. De audicien verwees me door naar Hoorexpert. Toen de administratie rond was, werd ik vrij snel gebeld om een afspraak te maken voor de installatie van een wek- en waarschuwingssysteem.

Nou wil het geval alleen dat mijn woonadres anders is dan mijn postadres. Op dit moment woon ik in een stacaravan, mijn eigen ‘tiny house’. Daar heb ik voor gekozen omdat ik momenteel nog een opleiding volg tot medisch hulpverlener en qua reistijd met het OV van deur tot deur vijf uur per dag kwijt zou zijn als ik bleef wonen waar ik woonde. Omdat ik mezelf relatief ‘oud’ vond om op kamers te gaan, kwam ik op het idee van een stacaravan en ik ben er nog steeds zielsgelukkig mee. Voor de monteur van Hoorexpert bleek dat gelukkig geen probleem. Hij parkeerde de auto keurig op de parkeerplaats – er mogen namelijk geen auto’s de camping op – en nam gewoon een kistje met hulpmiddelen mee. Bij mijn caravan aangekomen deed hij zijn kistje open en bekeken we samen welke hulpmiddelen geschikt zouden zijn voor mij en mijn woonsituatie. De monteur was erg behulpzaam en dacht goed mee wat in mijn situatie haalbaar was en wat niet. Zo was er bijvoorbeeld een flitslamp beschikbaar, die in het stopcontact moest. Maar omdat mijn stopcontacten in de woonkamer en slaapkamer niet op direct zichtbare plaatsten zitten, kwamen we tot de conclusie dat een verplaatsbare, oplaadbare 360-graden lamp veel beter voor mij zou zijn. Ook bood de monteur opties aan die mogelijk wel handig zouden zijn, maar niet binnen het pakket van de zorgverzekeraar vielen, zoals een koolmonoxidemeter.

De producten die ik uiteindelijk heb gekregen, waaronder de iBell, zijn zoals de monteur het noemde ‘bejaardenproof’. Een term waar ik erg om moest lachen, maar die ik ook wel begrijp. Zo zijn de cijfers op de wekker groot en de knoppen duidelijk zichtbaar. Het is misschien niet de meest moderne en hippe wekker, maar hij is wel functioneel en daar gaat het om. Toen ik na de eerste nacht slapen met de nieuwe trilschijf onder mijn kussen wakker werd gemaakt, kreeg ik wel haast een hartverzakking, want wekken doet hij zeker! Maar gelukkig wende mijn nieuwe wekker snel”.

 

Ook de StHOORie van uw klant delen? Mail dan naar [email protected].

Tags: